Viral

Anak Ini Menggalas Tugas Bapa Selepas Ibu Dicraikan Bapa Cvrang

Sudah tentunya setiap pasangan yang berkahwin mahukan sebuah perkahwinan yang dibina atas rasa cinta kekal bahagia sehingga ke akhir hayat.

Namun, ibarat panas hingga ke petang, rupa-rupanya hujan di tengah hari apabila kebahagiaan yang diharapkan itu mvsnah dek kerana suami bermata kranjang.

Satu posting yang tular di laman Twitter berkaitan kisah hidup serta cabaran dilalui oleh seorang ibu tunggal yang dicraikan suami dan kini hidup bersama dua anak lelaki benar-benar memberi inspirasi kepada wanita lain.

Kisah ini dimuat naik di akaun Twitter milik seorang gadis dikenali sebagai Ainul pada 17 September lalu dengan kapsyen bagi inspirasi tengok maksu.

” Dia ibu tunggal yang dtinggalkan dengan dua orang anak lelaki. Tapi dia ajar anak-anak buat kerja rumah dan erti tanggungjawab dalam keluarga. Pergi rumah dia semua anak lelaki dia yang buat. Basuh kain, lipat kain, basuh pinggan, mengemas… Baru 15 tahun (anak lelakinya),” tulis gadis tersebut di twitter beliau.

Posting tersebut mendapat perhatian ramai dengan meraih kira-kira 387 ulang kicau (retweet) serta 659 tanda suka (likes).

Menurut ibu tunggal itu, Ristiyanti Mohamad Isa, 42, perkahwinan yang pada mulanya dibina atas dasar cinta tidak kekal lama dan hanya bertahan selama tujuh tahun apabila suaminya seorang anggota beruniform beberapa kali berlaku cvrang bersama wanita lain.

” Saya tak tahu apa saIah saya, tapi apa yang boleh saya katakan bukan satu atau dua kali dia terkantoi cvrang dengan wanita lain. Dah banyak kali… Hanya satu sahaja jalan yang boleh menyelesaikan msaIah dalam rumah tangga kami iaitu dengan pceraian,” katanya ketika dihubungi mStar.

Menjadi ibu tunggal kepada dua anak lelaki, Ristiyanti yang juga dikenali sebagai Risti berkata pelbagai ujian serta cbaran dilaluinya sejak dia tinggalkan suami. Malah perkara ini turut dirasai oleh anak sulungnya, Faris Qawiem, 15, dan anak bongsunya, Faris Eddin, 10.

” Saya mengaku, pada mulanya memang sukar tapi bila dah lama kelamaan macam ni saya dan anak-anak semua okay, boleh uruskan kehidupan sendiri. Macam anak sulung saya, masa kecil dia paling rapat dengan bkas suami, tak boleh nak terima (pceraian). Sampaikan termimpi-mimpi minta bapa dia balik semula.

” Tapi saya terangkan apa sebenarnya yang berlaku antara saya dengan bkas suami sampailah dia betul-betul faham.

” Mana taknya, masa kejadian tu dulu (suami cvrang) anak ada dengan saya dan dia tengok sendiri apa yang berlaku. Kat mana pergi pun dia ada dengan saya, kadang-kadang tunggu suami sehingga pukul 1, 2 pagi… dia akan tanya, kenapa mama tak tidur lagi… bapa mana…,” kongsi wanita ini.

Risti yang sedang berjinak-jinak dengan perniagaan secara online berkata, dia kini hanya mengharapkan anak lelaki sulungnya untuk menggalas tanggungjawab sebagai ketua keluarga dalam menjaganya serta anak bongsunya yang berusia 10 tahun.

Walaupun pada usia yang masih mentah, Risti percaya anaknya mampu menggalas tanggungjawab ini malah sejak kecil lagi Qawiem sudah diajar untuk lebih berdikari dalam menguruskan kehidupannya.

” Memang sejak kecil lagi, saya ajar mereka buat semua benda supaya kalau apa-apa jadi pada saya, dia orang boleh survive. Macam cuci kain, cuci pinggan, masak, kemas rumah, semualah. Kalau ada orang nak cakap saya show off anak ke apa, terpulang. Sesetengah orang mereka tak tahu apa yang kita lalui. Skit, prit hidup ini. Jadi abaikan saja.

” Kadang-kadang anak ada juga bunyi; mama, ni kerja orang perempuan bukan lelaki. Saya cakap, kalau saya ada anak perempuan dah tentu saya ajar dia. Tapi memangdangkan dia saja yang boleh saya harapkan, nak tak nak dia kena tolong juga. Contoh kalau saya skit. Dia kena ingat tanggungjawab tu jatoh ke atas dia, ” luah ibu tunggal ini.

Risau perkara yang sama berulang, Risti kini lebih brwaspada dalam mendidik serta memberi kebebasan kepada kedua-dua anak lelakinya.

Malah tegasnya lagi, pengalaman yang lepas memberikan titik hitam dalam kehidupannya dan berharap agar pengalaman itu mampu memberikan pengajaran kepada anak-anaknya supaya mereka lebih bertanggungjawab.

” Bukan tak bagi kebebasan, tapi saya lebih suka kalau anak saya ada di depan mata, mudah untuk saya awasi mereka. Sebab itu, saya sedaya cuba nak berikan yang terbaik buat mereka berdua. Orang takkan faham.

” Dulu saya duduk flat je, tapi disebabkan persekitaran dan pengaruh kat sana, saya bawa anak-anak duduk sini (kondo). Bukan nak cakap budak flat tu jhat… tapi kalau anda faham, fahamlah. Ye, saya tahu saya tak mampu, tapi demi masa depan anak-anak, saya sanggup, ” kongsinya.

Jelasnya sejak menginap di kondominium, tiada lagi alasan untuk anak-anak keluar untuk melakukan aktiviti beriadah bersama rakan-rakan luar.

” Di sini semuanya sudah tersedia dan tak ada lagi alasan untuk anak saya pergi berjumpa dengan kawan-kawan yang saya tak kenal… gym, kolam renang, padang bola, taman semua lengkap. Saya pun tak perlu risau, sebab mereka ada di depan mata saya.

Malah dia turut mengakui terdapat juga individu melabel anaknya sebagai anak mak, namun tidak dihirau olehnya kerana dia percaya itu merupakan cara yang terbaik dalam mendidik anaknya.

” Tipulah kalau tak ada yang cakap. Bagi saya, tak apalah biar apa orang nak cakap. Yang penting kita tahu apa yang kita buat. Jhat mereka, baik mereka, depan mata kita.

” Dia macam ni, saya dah lalui benda yang lebih truk dalam kehidupan saya. Jadi bila timbul isu yang remeh macam ni, sampai satu tahap… Kau boleh ja cakap itu ini, tapi kau tak tahu apa yang saya lalui, ” katanya yang kesaI akan sikap netizen.

Walaupun begitu, dia bersyukur kerana biarpun rumah tangganya pernah brantakkan, namun kedua-dua anaknya memberi respons yang positif.

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sumber : mstar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *