Semasa

‘Khemah, Pelamin Dah Pasang’ – Ayah Hdap Knser MninggI Dnia Beberapa Jam Sebelum Akad Nikah Anak

Smbutan Hari Raya Aidilfitri tujuh beradik ini pastinya kurang seri selepas bapa tercinta menghmbuskan nfas terakhir pada Jumaat lalu akibat knser usu.s.

Nurul Atira, 23, berkata, bapanya Herman Adam, 55, mend.erita s.akit itu sejak tahun 2019 dan sudah menjalani empat kali pembdahan sebelum keadaan kesihatan kembali meroso.t beberapa bulan lalu.

” Ia bermula pada tahun 2019. Masa tu perut ayah membesar, tapi pada awalnya klinik dan hspital kata hanya sembelit biasa.

” Kali ketiga pergi emergency, perut ayah dah macam orang mengndung anak kembar. Selepas itu baru tahu ayah ada knser. Selain empat kali pembdahan, ayah juga dah lalui 12 sesi kim0trapi.

” Dalam adik beradik, saya seorang yang ada lesen dan boleh bawa kereta. Saya ulang-alik ke hspital walaupun masa tu sedang intern.

” Tahun lepas dah OK, berat badan ayah pun dah naik balik. Kemudian keadaan ayah merosot balik tahun ini.

” Ayah sempat dibawa pulang ke rumah selama dua hari sebelum dia meninggI pada pukul 1.53 pagi, Jumaat lepas,” ujarnya.

Menurut anak ketiga itu, dia sepatutnya melangsungkan perkahwinan pada 28 Mei ini, namun tarikh itu diubah kepada 11 April lalu kerana risau sesuatu akan berlaku kepada bapanya.

Imbas Atira, dia juga terkilan memandangkan bapanya dimasukkan semula ke hspital pada malam sebelum dia dinikahkan sehingga terpaksa membuat panggilan video ketika acara itu berlangsung.

” Pada malam tu, saya tunjuk baju nikah, ayah angkat tangan kata OK. Dalam 2.30 pagi mak panggil, kata ayah s.akit balik.

” Masa tu khemah, pelamin semua dah pasang. Lagi beberapa jam je saya nak nikah. Kemudiannya saya selamat dinikahkan pada pukul 10 pagi.

” Masa tu ayah di hspital ditemani oleh adik, kami hanya mampu buat video call dengan ayah. Masa akad nikah tu, saya rasa macam nak hentikan semua.

” Kami percepatkan majlis untuk bagi dia tengok, tapi tiba-tiba ayah masuk hspital balik,” ujarnya sebak.

Atira membuat panggilan video dengan bapanya yang berada di hspital ketika majlis akad nikahnya pada 11 April lalu.

Menurut Atira yang menetap di Felda Bukit Bulat, Alor Gajah, Melaka, dia sekeluarga reda dengan pemrgian itu biarpun ia berat untuk diterima.

Malah, hasrat untuk beraya bersama-sama pada tahun ini juga tidak kesampaian.

” Kami adik-beradik dah beli baju siap-siap untuk raya. Baju yang dipakai ketika saya nikah akan dipakai semula waktu raya.

” Saya dah rancang nak beli kemeja untuk ayah, nak bagi dia rasa beraya dengan menantu pertama, tapi tak kesampaian,” ujarnya lagi.

Kisah Atira mendapat perhatian selepas dia berkongsi mengenainya menerusi direct message (DM) Instagram mStar pada Ahad sebelum dia ditemubual pada hari sama menerusi panggilan telefon.

Sumber:mstar